Jeansnyheter

Denim är alltid denim. Inom segmentet jeans finns både de ständigt aktuella klassikerna, och nya idéer som bryter ny mark. Ibland blir de sistnämnda i sin tur klassiker, ibland försvinner de efter några år. Så vad är på gång just nu i jeansvärlden?

Replay

Replay lanserar med buller och bång en ny, miljövänlig linje. Det är naturligtvis välkommet, men när man läser det finstilta börjar man undra vad det är som gör just dessa jeans snällare mot Moder Jord än andra blåbyxor. Det visar sig att det rör sig om infärgningen, och sedan tvätten av jeansen. Många jeans säljs idag tvättade, för att vara skönare att bära.

Men mer miljövänligt är att köpa otvättade jeans, eftersom de håller längre. Vill man köpa tvättade jeans är det mest miljövänligt att köpa begagnat. Det finns även jeans i ekologisk bomull, bl. a. från Nudie, Deadwood eller Hiut. Replay får bakläxa i fråga om miljövänlighet.

Levi’s

Det går inte att prata om jeans utan att ta upp Levi’s, företaget som uppfann jeansen, och som ständigt försöker återuppfinna sig själva för att kunna fortsätta appellera till de trendkänsliga. Till sin hjälp har de sitt digra arkiv.

Nu lanserar Levi’s tre gamla klassiker i nya versioner. Den första av dem är 501:orna, kungen av alla jeansmodeller. Den kommer till hösten i en variant med så mycket färgstänk att de ser ut som om de är mönstrade i en blandning av blommönster och kamouflage. Även Levi’s klassiska jeansskjorta från 30-talet kommer i nya varianter, bl.a. en version för kallare väder, med fleecefoder.

Slutligen kommer det flera varianter av truckerjackan, Levi’s jeansjacka utan sidofickor. På en av de nya jackorna har man kompenserat för avsaknaden av sidofickor genom att göra bröstfickorna extra stora. Det finns också en jacka i vattentåligt yttertyg.

Gul & Blå gör comeback

På 70-talet fanns det egentligen bara ett svenskt jeansmärke att tala om, och det var Gul & Blå, startat av Lars och Maria Knutsson. Deras V-jeans, en modell som lånade inte så lite från ett par skinnbyxor designade av Yves Saint Laurent, var troligen den mest sålda jeansmodellen i Norden under proggens och diskons decennium.

För tio år sedan fanns fortfarande några Gul & Blå-butiker i Stockholm, men de konkurrerades ut av Weekday och Cheap Monday-jeansen. Nu är det dock dags för en comeback. Mattias Hallencreutz från WESC ska tillsammans med sina kollegor göra det anrika svenska märket till ett namn att räkan med igen, med hjälp av lätt uppdaterade klassiker från Gul & Blå-arkivet. Detta ska bli mycket spännande att följa.